«یوزف هایدن»، موسیقیدانی که سمفونی را ابداع کرد

هایدن 31 مارس 1732 در روستای کوچک ˈروهراوˈ اتریش که با مجارستان هم مرز بود در یک خانواده متوسط از لحاظ اجتماعی متولد شد ، پدر وی با ساختن چرخهای ارابه برای اشراف زادگان امرار معاش می کرد.

ماریا کولر مادر هایدن نیزبه عنوان آشپز در قصر ˈکنت هاراچˈ خدمت می کرد که وابستگی خانواده وی به اشراف زادگان و دربار را تصدیق می کند، یوزف تنها 6 سال داشت که با خواندن در گروه کر استعداد موسیقی خود را نشان داد ، در این زمان وی بدون همراهی خانواده خود برای فعالیت در گروهای کوچک کر به ˈهاینبورگˈ سفر کرد.

«یوزف هایدن» موسیقیدانی که سمفونی را ابداع کرد

درخشش یوزف در گروه کر کلیسا هاینبورگ توجه بزرگان مذهبی همچون ˈجرج فن ریئوترˈرا به خود جلب کرد، فن ریئوتر در آن زمان مدیر کلیسای جامع استیفان شهر وین از مراکز تاثیرگذار مذهبی در اروپا بود، وی در سفرهای خود به نقاط مختلف کودکان با استعداد آواز را کشف می کرد، یوزف نیز در یکی از همین بازدیدها مورد توجه وی قرار گرفت و برای خواندن در گروه کر کلیسای استیفان فرا خوانده شد.

این انتخاب سبب شد یوزف هایدن تنها وقتی 8 سال داشت فعالیت های حرفه ای موسیقی خود را آغاز کند، وی با استعداد خود در کلیسای وین هم درخشید اما زمانی که صدای کودکی خود و توانایی خواندن نت های زیر را از دست داد به شکل غیر قابل پیش بینی اخراج شد.

دوران نوجوانی وی صرف درس دادن موسیقی به کودکان و نواختن در خیابان پر رفت و آمد وین برای امرار معاش سپری شد ، در 20 سالگی بود که یوزف با رفتن نزد ˈنیکولا پورپوراˈ آهنگساز ایتالیایی به عنوان دستیار وی مشغول به کار شد.

«یوزف هایدن» موسیقیدانی که سمفونی را ابداع کرد

هایدن از نیکولا پورپورا به عنوان مشوق خود یاد می کرد و می گفت : نیکولا در شناساندن و آموختن علم آکادمیک آهنگسازی تلاشهای بسیاری انجام داد ، در هیمن زمان هایدن با ساخت نخستین اپرای خود با نام (شیطان لنگ ) آهنگسازی را در سطحی حرفه ای آغاز کرد.

فعالیت های حرفه ای وی در حوزه آهنگسازی موجب شد آوازه اش به دربار امپراتوری اتریش آن زمان نیز برسد ، وی به عنوان معلم شخصی و تمام وقت موسیقیˈکنت مورزینˈ آغاز به کار کرد در همین زمان بود که هایدن با نگاه متفاوت نخستین کوارتت زهی خود را در 24 سالگی نوشت.

«یوزف هایدن» موسیقیدانی که سمفونی را ابداع کرد

خدمت به عنوان موسیقیدان سلطنتی شغلی بود که هایدن تا اواخر عمر خود در آن فعالیت می کرد ، اما این امر موجب نشد که وی در زمینه آهنگسازی کوتاهی کند ، یوزف با وجود تمام مشغله هایی که در دربار برای تدریس و اجرای موسیقی داشت آهنگسازی را بزرگترین دغدغه خود می دانست.

در تاریخ موسیقی جهان از وی به عنوان پدر سمفونی یاد می شود چرا که هایدن به عنوان بنیانگذار این فرم از موسیقی ساخت 104 سمفونی را در کارنامه خود دارد ، نگاه یوزف کاملا به ساخت موسیقی برگرفته از موج حاکم هنر کلاسیک بود، موتیف ها و تم ها کوتاه و ساده بودند که با استفاده از کنترپوآن های هوشمندانه به یک اثر در قالب های گوناگون تبدیل می شدند.

«یوزف هایدن» موسیقیدانی که سمفونی را ابداع کرد

نگاه وی به ریتم و شکستهای ریتمیک نیز با آهنگسازان دوره باروک متفاوت بود، هایدن در سمفنوی های پایانی خود به سازهای کوبه ای از جمله ˈتمیپانیˈ نقش بیشتری می داد که این امر تنوع موسیقایی در بیان ملودی ها به همراه ریتم در طول اثر را در پی داشت.

شهرت و آوازه هایدن در پایان دوران حرفه ای اش به بالاترین اندازه در اروپا رسید ، در دهه 1790 وی بارها برای اجرای کنسرت به انگلستان دعوت شد که اجراهای سطح بالای موسیقی توسط هایدن استقبال مخاطبان را به همراه داشت.

«یوزف هایدن» موسیقیدانی که سمفونی را ابداع کرد

از آثار این موسیقیدان اتریشی می توان به ساخت 104 سمفونی از جمله سمفونی مشهور شگفتی و سوپرایز، 83 کوارتت زهی، 52 سونات برای پیانو ،6 کوارتت برای فلوت و زهی ها6 سونات برای فلوت، ویلن و ویلنسل ،3 تریو برای پیانو ، 14 مس و 14 اپرا اشاره کرد.

هایدن با ابداع فرم هایی همچون سمفونی و سونات نقش بسزایی را در استحکام پایه های موسیقی کلاسیک ایفا کرد که موتسارت و بتهوون با استفاده از دستاوردهای این موسیقیدان بزرگ موجب شکوفایی موسیقی دوره کلاسیک شدند.

یوزف هایدن در کمال شهرت 31 می سال1809 به علت کهولت سن در شهر وین درگذشت ، با گذشت دوقرن از ساخت آثار این موسیقیدان بزرگ آثار وی همچنان برای فراگیری و ارائه مکتب موسیقی کلاسیک در نقاط مختلف جهان مورد توجه است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.